Сьогодні:24 October, 2020
аптеки Франції

Аптеки Франції

Напередодні 14 лютого не потрібно багато думати над питанням, яка країна є найромантичнішою у світі – відповідь очевидна. Проте, окрім любовного серпанку, коштовних парфумів та високої моди, Франція може похвалитися й розвиненим фармацевтичним сектором, що задає тон усьому аптечному ринку на континенті. З огляду на прагнення українських аптек до європейських стандартів досвід колег-французів є дуже корисним. І хоча 8 років тому в журналі «Рецепти аптечних продажів» ми вже говорили про аптечний ритейл країни мушкетерів, нині настав час огляду багатьох цікавих змін, що відбулися з того часу.

Тренд 1. Зниження цін на ліки

До речі, улюблений тренд усіх споживачів світу, і в Україні він також дуже сильний. Франція в цьому питанні попереду планети всієї: починаючи з 2016 року, батьківщина Коко Шанель наполягає на необхідності всесвітнього посилення контролю за вартістю лікарських засобів з метою забезпечення більшої доступності життєво необхідних препаратів.

Наразі Франція ініціює боротьбу з непомірними цінами на інноваційні препарати, не маючи наміру позбавляти при цьому провідні фармацевтичні компанії, такі як Pfizer, Sanofi і GlaxoSmithKline, фінансового стимулу для нових розробок. Протягом останніх років Франція знизила ціни на ліки на 100 млн євро. Аналітики фінансової корпорації Citigroup прогнозують, що зниження цін на ліки в одній з провідних європейських країн може сягнути 5–10 %.

Тренд 2. Зелені фармкомпанії

Згідно зі щорічним рейтингом журналу Newsweek, опублікованим на основі дослідження спільно з Corporate Knights Capital, 2 із 10 найбільш екологічно дружніх фармацевтичних компаній світу розташовані у Франції – це Sanofi та Essilor International. Компанії оцінювалися за проявами корпоративних соціальних ініціатив у сфері захисту довкілля. Учасниками стали 500 найбільших компаній світу.

Тренд 3. Боротьба із самолікуванням

Усі знають, що безвідповідальне самолікування – це погано. Але французькі колеги підрахували, що таке «погано» у цифрах. За результатами Моніторингу використання лікарських засобів виявилося, що у Франції щорічно неправильне застосування препаратів коштує населенню більш ніж 10 млрд євро.

Багато французів зловживають психотропними препаратами, приймаючи їх у 2-7 разів довше, ніж необхідно. Крім того, безконтрольно приймають таблетки для зниження ваги, під впливом істерії у ЗМІ вакцинуються, навіть коли це не потрібно – в останньому випадку велику роль відіграє любов французів до лікування і, що зовсім парадоксально, надмірне піклування про своє здоров’я. У будь-якому разі, уряд планує низку заходів з метою зменшення зловживання ліками.

Тренд 4. Уколи в аптеці

Наразі французькі аптеки розширюють сферу діяльності: тепер вони будуть не тільки реалізувати ліки, але й робити щеплення від грипу.

Протягом двох років ініціативу тестували. Експеримент виявився успішним: якщо до його початку кількість зроблених щеплень у французькому регіоні Нова Аквітанія становила 60 тисяч, то з підключенням до процесу аптек вона збільшилася до 180 тисяч. У Жиронді вдалося підняти показники з 20 тисяч до 60 тисяч щеплень.укол

Аптечна кампанія проти грипу триває протягом всієї зими 2020 року. Взяти в ній участь може будь-яка аптека, де є спеціальні ізольовані приміщення, а також співробітники, які пройшли відповідне навчання. Таким чином, тепер кожен француз, починаючи із 6 місяців, може зробити щеплення в аптеці.

Ідея підключити аптеки до вакцинації населення не є винятково французьким винаходом. Зокрема, в Австралії протягом кількох останніх років спеціально навчені фармацевти роблять щеплення від грипу, а також від дифтерії, правця та кашлюку.

Тренд 5. Продаж ОТС-групи в супермаркетах

Звісно, тенденція не нова, але Франція впродовж тривалого часу не приєднувалася до країн, де ліки можна було просто покласти до візка з продуктами. Нині це змінилося.

Генеральна інспекція фінансів Франції (IGF) скасувала заборону на продаж безрецептурних лікарських засобів і тому аптеки позбулися монополії. На думку чиновників, конкуренція сприятиме тій самій меті – зниженню цін на ринку.

IGF вважає, що ринок має бути відкритим для безрецептурних препаратів, що не підлягають компенсації з боку державного медичного страхування.

Зараз поза аптеками реалізуються препарати Paracetamol, Spasfon, Neurofen та Humex.

Тренд 6. Прозорі дані про ефективність ліків

МОЗ Франції зобов’язало виробників лікарських засобів вказувати на упаковці відсоток ефективності зазначеного медикаменту. Ця інформація закріплена на спеціальному коді.

Згадане нововведення – один зі способів покласти край зловживанню фармацевтичною продукцією серед французів. Автори ініціативи зауважують, що тепер споживачі лікарських засобів читають не лише список побічних ефектів, залишаючи за кадром іншу частину пояснення до лікарського засобу.выбор лекарства

Противники проекту стверджують, що упаковки з препаратами і без того переповнені інформацією. До того ж кожен препарат можна зарахувати до категорії умовно неефективних, але це аж ніяк не означає, що він поганий і не допоможе в конкретному випадку. Наразі дискусії тривають.

Тренд 7. Більш жорсткий контроль проведення клінічних досліджень препаратів

Ще одна ініціатива МОЗ Франції стосується вивчення впливу ліків на людей. Нещодавно було опубліковано плани щодо посилення правил проведення клінічних досліджень. Заходів вжито після того, як у процесі випробування експериментального лікарського засобу постраждали 6 учасників. Один з добровольців впав у кому і помер.

Виробника зобов’язали протягом місяця представити план заходів, які б гарантували, що подібні випадки не повторяться.исследование

Розслідування з боку органів охорони здоров’я показало, що умови проведення клінічних досліджень відповідали чинному законодавству. Саме цей факт змусив законодавців замислитися над зміною нормативної бази.

Тренд 8. Заміна інноваційних ліків на генерики

Добре знайомий українцям тренд, пов’язаний з потребою в більш доступних ліках. У бюджеті охорони здоров’я Франції міститься положення, згідно з яким фармацевти в аптеках отримують право замінювати призначені лікарем патентовані біопрепарати на біоаналоги.

Цей захід дозволить знизити ціни на біопрепарати, хоча виробники, звісно, не в захваті від ініціативи. Як зазначив аналітик Маартен Мойленбельт з юридичної компанії Sidley Austin, інші країни ЄС можуть наслідувати приклад Франції, якщо цей захід виявиться ефективним.аптечный зал

За прогнозом IMS Health, у наступні 5 років біоаналоги дозволять французькому уряду заощадити 500 млн – 1 млрд євро. Водночас це означає додаткове навантаження на аптечного працівника, який між відпуском препаратів та уколами від грипу тепер мусить підбирати варіанти заміни.

Тренд 9. Високий рівень аптечного обслуговування

Конкуренція – це або причина закрити аптеку, або виклик, вважають французькі колеги. І вони знають, про що говорять. Кількість роздрібних аптек у Франції сягає 22,5 тисячі, тобто по одній аптеці на 2,5-3 тис. жителів країни. Через таке «перенаселення» аптек конкуренція між ними є дуже високою, тому власник кожної аптеки прагне не тільки мати широкий асортимент, а й запропонувати покупцям низку додаткових послуг та індивідуальний підхід в обслуговуванні. Будь- який запит клієнта – гарантія професійної консультації. До речі, саме сервіс робить французькі аптеки брендом.

Тренд 10. Натуральний асортимент

У Франції великий попит мають гомеопатичні засоби, і за наявності рецепта велика частина їхньої вартості покривається медичною страховкою. В асортименті аптек також багато фітопрепаратів та різних засобів на основі лікарських рослин: сухі лікарські трави і збори, ефірні та ароматичні масла, натуральна косметика і лосьйони. Інтерес до натуральних засобів пов’язаний зі звичкою французів дбати про себе та свою зовнішність, адже перше правило краси будь-якої француженки – здорова сяюча шкіра і щасливі очі. І, мабуть, це найкращій тренд, який може перейняти будь-яка жінка – провізор в аптеці.

Французька аптека у цифрах

 Франція посідає третє місце в Європі за випуском фармацевтичної продукції.

 74 % усіх французьких фармацевтів працюють в аптеках роздрібних продажів, при цьому понад половина з них – власники аптек.

 Середні витрати на ліки на душу населення у Франції становлять 525 євро на рік.

 У 2019 році у Франції проведено 928 клінічних досліджень.

Джерела: pharma-france.fr; Le Point; Lancet;

Newsweek’s Green Rankings; online.wsj.com;

firstwordplus.com; leparisien.fr. 


Гарна стаття, чи не так? Поділіться з друзями!

Facebook