Українські фармгіганти судяться за бренд популярних ліків майже два десятиліття.
Чому Корвалол став предметом суперечок між двома відомими компаніями, про це розповіли директор юридичного департаменту «Фармака» Дмитро Таранчук, директор з корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії «Дарниця» Василь Губарець, CEO мережі аптек «Подорожник» Тарас Коляда, засновник компанії «Агентство медичного маркетингу» Юрій Чертков виданню Forbes.
Днями фармкомпанія «Дарниця» отримала право – випускати ліки під маркою «Корвалол-Дарниця» без ризику нести відповідальність за незаконне використання бренду. 18 січня Верховний Суд скасував статус торговельної марки «Корвалол Corvalolum», головного конкурента «Дарниці» – «Фармака». Компанія «Фармак» вважає рішення упередженим і заявляє, що застосує «усі національні і міжнародні засоби захисту, зокрема і у Європейському суді з прав людини».
Мова саме про назву препарату, а не про його формулу, зазначив у коментарі Forbes директор юридичного департаменту «Фармака» Дмитро Таранчук. За словами юриста, лікарський засіб і його назва були створені на Київському хіміко-фармацевтичному заводі імені Ломоносова ще за радянських часів. Правонаступником підприємства, стверджує він, є саме «Фармак». У «Дарниці» інша позиція.
«Цей лікарський засіб випускали в 60–70-ті роки минулого століття майже сотня радянських заводів. Тому жодна з компаній насправді не має виняткового права виготовляти «Корвалол», – написав Forbes директор з корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії «Дарниця» Василь Губарець.
«Корвалол» – дешеві й ефективні ліки. В київських аптеках, за даними Liki24, флакон об’ємом 25 мл цього заспокійливого коштує 23–34 грн залежно від виробника. Проте обсяг аптечного ринку продажів препаратів із назвою «Корвалол» та аналогічних їм – не копійчаний. За останні 12 місяців, за даними Proxima Research, він становить $12 млн. Наприклад, у 2021 році «Дарниця» продала 1,6 млн упаковок, у 2022-му – майже на чверть більше – 1,9 млн.
«Корвалол» – розповсюджений засіб групи серцево-судинних препаратів, які зазвичай купують люди похилого віку.
«Він фактично став брендом і продає себе сам, – розповідає CEO мережі аптек «Подорожник» Тарас Коляда. – Він як Coca-Cola, але на фармринку».
Що це значить? Назва препарату широко відома, вона не потребує промо, пояснює засновник компанії «Агентство медичного маркетингу» Юрій Чертков. «У препарату дуже довгий життєвий цикл, – каже маркетолог, – зараз він знаходиться у фазі «дійної корови», тобто гроші приносить, а інвестувати в рекламу не треба».
Нагадуємо, що суперечка «Дарниці» та «Фармака» за «Корвалол» триває з 2004 року. Саме тоді компанії почали намагатися скасувати держреєстрацію марки конкурента. Суд відмовив обидвом компаніям. Станом на 2011 рік і «Дарниця», і «Фармак» отримали право використовувати торговельну марку.
Суперечка відновилася у 2017-му, після того, як компанія Філі Жебровської змогла отримати статус для «Корвалол Corvalolum» – добре відомої марки щодо «Фармака». Саме це позначення стало приводом нової судової тяганини між фармгігантами, яка тривала після цього ще п’ять років. Наразі компанія Філі Жебровської миритися з рішенням не збирається. «Фармак» планує захищати свої права інтелектуальної власності у міжнародних судах.
Джерело: Forbes