Сьогодні:18 September, 2020

Вірус, карантин, аптека. Уроки виживання для провізора

Сьогодні про коронавірус COVID-19 говорять усі. Це головна новина у світі, яка залишатиметься на верхніх сходинках з позначкою «Важливо!» ще деякий час. Причина паралічу транспорту, шкіл, вишів, офісів, загалом економіки в більшості країн. Проте до аптеки масова вимушена відпустка не належить – навпаки, навантаження на провізора збільшилося в рази. Насамперед емоційне, адже люди звично несуть до аптеки всі свої тривоги, страхи та питання щодо власного здоров’я. А нерідко підсвідомо шукають людину, на яку можна виплеснути надлишок емоцій з приводу коронавірусу, загрози зараження та фінансових проблем, що є неминучою складовою карантинової кризи. Тож, як працювати у таких умовах?

Людне місце

«Що ви робите на карантині? Я ось вишиванням зайнялася», «Який фільм порадите? А то ми з чоловіком вже все переглянули останніми днями», «Як себе змусити встати з дивану? Потрібно ж якось рухатися», «А я використовую цей час для роздумів про сенс життя»…
Усі соціальні мережі рясніють подібними коментарями. Для провізора вони наче злий жарт. А після важкого робочого дня на ногах – взагалі червона ганчірка для бика. Натиск переляканих відвідувачів, які терміново потребують масок та антисептиків, підвищена агресія та сварки в черзі, і всі розмови – лише з негативним відтінком. Здавалося б, куди вже гірше? Проте є куди. Ще більший тиск на психіку відчувається, коли люди – притихлі, мовчазні, говорять не один з одним, а по мобільнику, майже пошепки, і знову про те саме: на роботі вимагають носіння масок, а нас закривають, а як ти почуваєшся…

Це все до чого?

Зараз провізор щодня працює у цілком негативному просторі. Витримувати напруження впродовж тривалого часу небезпечно – і для власного здоров’я, і для якісного обслуговування наших клієнтів. Щодо здоров’я – не забуваймо, що навіть за умови зараження COVID-19 головну роль у тому, як ми його перенесемо, відіграє стан імунної системи. Якщо ми постійно нервуємося, перебуваємо у стресі й тривозі, імунітет слабшає. А це шлях до ускладнень будь-яких захворювань, не лише сумновідомого вірусу.

Щодо обслуговування – ми не психотерапевти, проте не маємо підігрівати паніку, у результаті якої українці вже скупили всі запаси крупи та увесь папір світу. Люди достатньо налякані, тепер важливо, аби вони дотримувалися правил безпеки на карантині, а не доводили себе до серцевих нападів через перманентну тривогу. І знервований провізор, який до того ж має авторитет як спеціаліст охорони здоров’я, – це справжня бомба для суспільства сьогодні. Не віриться? А згадаймо, які ролики в інтернеті з приводу коронавірусу викликають найбільший хайп? Так, звісно, це звернення медичних спеціалістів та фармацевтів із «гарячих точок». Логіка проста: вони ж у білому халаті, тому кажуть святу правду.
Колеги, ми всі – у білих халатах. І на нас лежить велика відповідальність.
Тому починаємо з простих речей.

По-перше, заспокоюємо себе, знаходимо внутрішній баланс та дбаємо про власний захист – не лише психологічно, але й фізично.

По-друге, формуємо правильну лінію поведінки з відвідувачами аптеки.

По-третє, не забуваємо про продажі. Оптимізуємо процес відпуску ліків та виробів медичного призначення так, аби робити це максимально швидко і професійно. Це наш внесок у розвиток української економіки і запорука збереження робочих місць на період та після карантину.

Отже, розберемо детальніше кожен пункт.

Бережіть фармацевта!

Універсальні поради під час епідемії коронавірусу вже всім добре відомі, проте про всяк випадок нагадаємо, що потрібно:

• Часто і ретельно мити руки.
• Уникати контактів з людьми, які кашляють.
• Дотримуватися здорового способу життя (сон, здорова їжа, фізична активність).
• Пити більше рідини.
• Регулярно провітрювати і зволожувати повітря в приміщенні, де перебуваємо.
• Рідше бувати в людних місцях.
• Використовувати маску, яка щільно прилягає до обличчя і повністю прикриває ніс, рот і підборіддя.
• Міняти маску потрібно 1 раз на 3 години або частіше. Якщо маска стала вологою, її слід замінити на нову.
• Уникати обіймів, поцілунків і рукостискань під час зустрічей.
• Не чіпати обличчя, очі, ніс немитими руками.
• За можливості уникати контакту з продуктами тваринництва, сільськогосподарськими або дикими тваринами, а в разі взаємодії з ними або домашніми вихованцями мити руки з милом.
• Ретельно термічно обробляти м’ясні продукти під час приготування їжі.
• Мити поверхні, використовуючи засоби дезінфекції. Хімічні засоби дезінфекції, які можуть вбивати коронавірус: відбілювач, хлор, розчинники, 75 % етанол, оцтова кислота і хлороформ.

Рекомендації Червоного Хреста, ВООЗ та МОЗ України

Отже, з цим зрозуміло. Напевно в кожній аптеці сьогодні стоїть антисептик для загального використання та висять попередження про ці заходи та інструкції з правильного носіння масок. Проте не забуваймо про те, що під час вірусної епідемії увесь декор у торговому залі, насамперед штори, квіти, килими (яких, до речі, не має бути) і навіть ті самі плакати та стінгазети не рідше одного разу на тиждень потребують ретельного вологого прибирання.
Наразі для протирання прилавків, дверних ручок можна використовувати готові до застосування спиртовмісні засоби, зокрема спеціальні серветки, що просочені дезінфікуючим складом. Також спиртовмісні засоби застосовують для знезараження шкіри рук персоналу аптеки. Рідше з цією метою послуговуються засобами на основі інших діючих речовин, зокрема ЧАС, хлоргексидин біглюканата.

Крім того, подбати про особливу чистоту і стерильність на період карантину, як і завжди, потрібно власне провізору. Існує кілька простих правил:

1. Прийшовши на роботу, зняти верхній одяг і взуття, переодягнутися в чисте вбрання – халат, шапочку і змінне взуття, а також вимити і продезінфікувати руки.
2. Перед відвідуванням вбиральні зняти із себе санітарний одяг і надіти його тільки після виходу з приміщення вбиральні і повторної дезінфекції рук.
3. Не виходити за межі аптеки в цьому одязі.
4. Не зберігати в кишенях санітарного одягу особисті речі (телефони, записники, носові хустинки), а також не чіпляти на них прикраси.
5. Санітарний одяг має піддаватися обробці (прання, простіше кажучи) щонайменше двічі на тиждень. Це означає, що комплектів аптечної одягу у працівників має бути як мінімум два.

Такі заходи якщо не гарантують, то точно знизять вірогідність зараження як персоналу аптеки, так і відвідувачів.

Дихаємо рівномірно!

Стосовно психологічного тла – тут усе складно. Тривожні стани, панічні атаки – закономірні наслідки читання новин, які з кожним днем стають дедалі страшнішими.
Як їх упізнати?

Фізичні прояви тривоги: прискорене, нерівномірне або сильне серцебиття; запаморочення, головний біль, а також біль у грудях, втрата апетиту.
Психічно тривога проявляється нервовим напруженням, неможливістю розслабитися, хвилюванням про майбутнє; появою відчуття, ніби готові розплакатися; безсонням. При цьому людина відчуває неможливість насолодитися своїм вільним часом, у неї виникають складнощі з доглядом за собою, проблеми з концентрацією на роботі, труднощі з підтриманням здорових відносин або з тим, щоб зав’язати нові знайомства, страх пробувати нове.
Панічна атака проявляється появою раптового і дуже сильного почуття тривоги або страху, відчуттям втрати контролю над собою; сильним потовиділенням, тремтінням у тілі, браком повітря або прискореним диханням.
Провізору важливо навчитися уникати таких станів.
Але як? Обмежити надходження поганих новин за першим столом нереально. Люди все одно про них говоритимуть – і колеги, і керівники, і відвідувачі…
Однак дещо все ж таки нам під силу.

Перше, що можна зробити, – мінімізувати вплив джерела тривоги. Так, усі кажуть, але не всьому варто вірити. Аптечний працівник має довіряти тільки офіційним представникам організацій з питань охорони здоров’я. А це, як ми знаємо, ВООЗ, портал МОЗ України та сайт Центру громадського здоров’я. Варіант «одна бабуся сказала» – не для нас.

Друге – зняти стрес можна, якщо зайнятися фізичною активністю. Стояння на ногах по 12 годин за першим столом – це не зовсім те. Хотілося б порадити прогулянки на свіжому повітрі, проте наразі це не найкраща порада. Але й у власній квартирі можна зробити багато. Сьогодні в тренді – викладати безкоштовно тренування за різними напрямками. Тож ми можемо спробувати тренуватися онлайн. Спробувати йогу, сальсу, фітнес, підібрати для себе найзручніші та найцікавіші заняття, що приведуть у тонус і допоможуть зняти тривогу та напругу.

Третє – налагодити сон. Дуже важливий пункт, адже від режиму і якості сну залежить наше самопочуття впродовж усього дня. Провітрюйте приміщення перед відходом до сну і хоча б за пів години до цього відмовтеся від гаджетів, телевізора та інших електронних пристроїв.

Також важливо почати правильно харчуватися, пити достатню кількість води, оточити себе приємним спілкуванням. Зателефонуйте родичам та друзям, проте одразу наголосіть: «Поговоримо про щось інше, не про вірус». Розкажіть, як ви їх любите, додайте позитиву. Адже постійна напруга нікому не допомагає, потрібно розслаблятися. Карантин закінчиться, вірус із часом піде, а втрачене через переживання здоров’я вже ніхто нам не поверне.

Ще порада: не намагайтеся силою «загасити» тривогу або уникати хвилюючих ситуацій. Краще переключіться на іншу тему, інші емоції.


Якщо «накрила» панічна атака, закрийте очі та зосередьтеся на своєму диханні. Важливо дихати правильно, ось який спосіб пропонує Комітет з охорони здоров’я Ірландії:
– зробіть повільний, глибокий і максимально м’який вдих через ніс;
– повільно, глибоко і м’яко видихніть через рот;
– спробуйте не поспішаючи порахувати від 1 до 5 під час кожного вдиху і видиху.

Деяким людям допомагає робити дихальну вправу, рухаючись на одному місці, як під час ходьби.

Нарешті, спробуйте переключитися зі свого стану на клієнтів аптеки. Робота відволікає – це не секрет. А турбота про інших людей завжди дає відчуття своєї затребуваності, допомагає зрозуміти, що ми робимо важливу справу. Проявіть співчуття до літніх відвідувачів, не забудьте про цінні поради для молодих мам та вагітних жінок, посміхайтеся, коли це доречно, частіше проговорюйте під час відпуску продукту «Бережіть себе!». Нагадуйте собі та іншим, що все буде добре. Потрібно лише пережити цей період. І що ретельніше всі дотримуватимуться медичних рекомендацій, то з меншими втратами та ускладненнями ми вийдемо із ситуації.

І кілька НЕ:
• НЕ підігрівайте панічні настрої.
• НЕ поширюйте інформацію, в якій не впевнені.
• НЕ вплутуйтеся в розмірковування щодо коронавірусу – зрештою, ви на роботі, у вас на це просто немає часу. І це на краще 🙂

Дуже важливо: НЕ піддавайтеся маніпуляціям, таким як крик, звинувачування. На кшталт: «Як це у вас бракує масок? Мабуть, для себе приховали!», «Ви наживаєтеся на вірусі, що це за ціни!», «Люди гинуть, як не соромно?!». Пам’ятайте: ви не манекен для биття, аби на вас кожен, хто забажає, звалював увесь свій емоційний вантаж.
Люди це роблять, тому що бояться. Бо шукають винного. Тому що у розпачі. Що спокійніше та професійніше ви реагуватимете на них, то меншою мірою вас торкнеться масове емоційне торнадо. Простіше кажучи, «не ведіться». А зробити це допоможуть поради вище, включно з роботою з власним диханням.

Аптечні продажі та вірус

Рада національної безпеки і оборони України попередила, що не слід вживати з метою профілактики коронавірусу антибіотики та противірусні засоби: «Наразі немає наукових доказів того, що противірусні препарати запобігають зараженню коронавірусом. Антибіотики своєю чергою взагалі не знищують віруси, а діють лише проти бактерій». Для провізора це не новина, проте завдяки цьому повідомленню ми можемо корегувати власні методи роботи під час карантину.
Так, антибіотики – не профілактичний засіб, про це забули. Відпускаємо для лікування бактеріальних інфекцій за рецептом лікаря.
Противірусні можуть стати стати в пригоді, оскільки інші сезонні ГРВІ ніхто не скасовував. А кожна застуда в цих умовах, коли люди сидять у власних домівках із браком свіжого повітря, вітамінні запаси вичерпалися за зиму, і стрес на стресі, стає сильним ударом по імунітету. Тому радимо, але не як профілактику коронавірусу. Наголошуємо, що вони ефективні під час звичайних ГРВІ.

І пам’ятаймо, що не масками єдиними…

Не зайвими будуть і вітамінні комплекси, дієтичні добавки, імуностимулятори, імуномодулятори, фіточаї, загально­зміцнюючі засоби – тобто продукти, які допоможуть підвищити здатність організму чинити опір інфекціям та поповнити брак цінних речовин.
Інша група – симптоматичні препарати від ГРЗ та ГРВІ. Сьогодні легше, ніж будь-коли, переконати людей у тому, що симптоми застуди лікувати потрібно. І що раніше, то краще. Варто користуватися унікальною можливістю заради здоров’я наших відвідувачів і з метою збільшення аптечних продажів. І наостанок: не забувайте про головну пораду, яку надаєте іншим: бережіть себе. І все, в решті-решт, буде добре 🙂


Гарна стаття, чи не так? Поділіться з друзями!

Facebook