Чи існуватиме мораторій на рекламу після 2024 року?

Новина про можливу заборону реклами лікарських засобів (ЛЗ) для компетентного юриста – новиною бути не може. Таке «гадання із відриванням пелюсток», заборонити – не заборонити, відбувається регулярно. Звичайна справа. Тим більше, що системний бізнес вже давно орієнтується на поширення реклами з використанням спеціалізованих видань та заходів (що виводить просування ЛЗ із зони популістської та політичної турбулентності).

Але… чому мораторій на рекламу ЛЗ існуватиме саме до 01.01.2024 року? Стратегічний план розвитку системи охорони здоров’я населення планують впроваджувати на період аж до 2030 року (а там багато цікавого: введення оцінки керівників ЗОЗ, системи якості медичних послуг, об’єднання вторинної і третинної ланки, посилення відповідальність за підробку документів про вакцинацію, чергова зміна ЗУ «Про лікарські засоби» тощо). А мораторій на рекламу – лише на 2 роки?

Що ж такого має бути в 2024 році?

Президент України Володимир Зеленський у тандемі з Радою національної безпеки і оборони України продовжує шукати ефективні комбінації, що можуть задовольнити очікування збіднілого та втомленого карантином населення України.

У пересічної людини є набір базових уявлень про фармацевтичний ринок під час існування гострої коронавірусної хвороби COVID-19:

✓ Перша. Існування ковіду проносить користь лише великим фармацевтичним корпораціям світу та фармацевтичній мафії в Україні.

✓ Друга. Звичайний споживач теле-, радіопередач та засобів масової інформації є надзвичайно легковірним та вкрай схильним до самолікування (огірками та «силою землі», корінням імбиру або дорогими рецептурними препаратами – без різниці).

Запровадження мораторію на використання реклами лікарських засобів (тимчасової заборони!) вбиває відразу двох, так би мовити, зайців: і фармацевтичні вовки на дієті, і овець в аптеках менше.

Як не крути, з огляду на існуючі виклики для Президента України та Уряду (а також перелік масштабних цілей, озвучених у Стратегічному плані розвитку), введення «тимчасового» мораторію на рекламу ЛЗ для досягнення соціальних цілей – дуже просте і зрозуміле населенню рішення!

Тому не дивно, що Указом Президента України № 369/2021 від 18.08.2021 р. введено в дію рішення РНБО України від 30.07.2021 року «Про стан національної системи охорони здоров’я та невідкладні заходи щодо забезпечення громадян України медичною допомогою», яке і містить опцію про заборону (серед багатьох інших завдань, що є менш спекулятивними, однак складнішими для отримання швидкого ефекту).

Оскільки реклама лікарських засобів дає третину доходів телебачення та багатьох ЗМІ, до ухвалення остаточного рішення щодо запровадження мораторію та його формату – до 01.12.2021 р. (саме до кінця осені 2021 року має бути розроблений Стратегічний план розвитку системи охорони здоров’я населення на період до 2030 року) – можна очікувати «рекламних майданів», громадських слухань, відкритих та закритих листів від фармацевтичних компаній та спілок, чиї безпосередні інтереси подібна заборона стосуватиметься.

Також зараз не обговорюється інструмент компенсації шкоди інтересів «постраждалих» від заборони реклами ЛЗ. Максимум ідеться про «соціальну відповідальність» бізнесу (тобто «ви тут тримайтеся»). Така риторика не може бути сприйнята як справедлива всім суспільством (окрім споживачів реклами, є її виробники).

Стратегічний план розвитку системи охорони здоров’я населення на період до 2030 року містить стратегічні, однак не завжди легкі та популярні рішення (можна сказати, що він спрямований на фактичне продовження медичної реформи або коригування того, що робили, та недоробили):

✓ поетапне включення до тарифів на медичні послуги вартості ЛЗ, які зараз закуповуються централізовано, розроблення коригувальних (підвищених та понижених) коефіцієнтів до тарифів;

✓ запровадження вертикально інтегрованої системи контролю за якістю надання медичної допомоги в закладах охорони здоров’я будь-якої форми власності;

✓ введення індикаторів якості надання первинної медичної допомоги;

✓ показників ефективності для керівників закладів охорони здоров’я державної та комунальної форм власності;

✓ розгляд питання об’єднання вторинної (спеціалізованої) і третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги в один вид;

✓ посилення відповідальності за підроблення документів, у тому числі електронних, про вакцинацію (COVID-сертифікати та довідки про проведення щеплень);

✓ стимулювання підготовки за державним замовленням фахівців за напрямами спеціалізацій: «Бактеріологія», «Вірусологія», «Епідеміологія», «Клінічна лабораторна діагностика», «Лабораторна імунологія», «Мікробіологія і вірусологія»;

✓ чергове коригування ЗУ «Про лікарські засоби» з метою забезпечення гармонізації законодавства України із законодавством ЄС (реформування державних органів у сфері обігу ЛЗ, удосконалення інспектування діяльності, пов’язаної з обігом ЛЗ, удосконалення вимог щодо діяльності аптек, зміна вимог до фармаконагляду, промоції та рекламування ліків, унормування питань обігу харчових і дієтичних добавок)

Стратегічний план розвитку – чудовий! Але це «гра в довгу». Вистачить і на цей президентський термін, і на всі наступні (і чинного президента України, і його наступників). Починати ж потрібно з чогось простішого, швидкого, ефективного та зрозумілого населенню… Наприклад, із заборони реклами лікарських засобів.
Наскільки тимчасовим може бути такий мораторій? Тривалість існування заборони може корелюватися з тривалістю існування загрози (зокрема сезонної) щодо гострої коронавірусної хвороби COVID-19. А ця хвороба, як маски, щеплення, періодичні локдауни, може бути дуже надовго.

Так чому тимчасову заборону реклами ЛЗ запропоновано встановити саме до 01.01.2024 року?

Тому що на 2024 рік заплановано проведення чергових, восьмих за рахунком з моменту проголошення незалежності України у 1991 році, виборів Президента України. Якщо досвід заборони реклами ЛЗ виявиться позитивним, тимчасове стане постійним, якщо негативним – то настане час (дуже точно вивірений) переглянути «помилкові рішення».

Красиве, майже геніальне рішення.


Гарна стаття, чи не так? Поділіться з друзями!

Facebook