Експерти Helsi відповіли на найбільш поширені запитання щодо е-рецептів

З 1 січня 2023 року електронні рецепти на антибіотики та усі рецептурні лікарські засоби стануть обов’язковими. Задля вчасного переходу медичних та аптечних закладів в Україні буде запроваджено перехідний період.

Експерти Helsi відповіли на найбільш поширені запитання щодо е-рецептів: чому запуск е-рецептів – це процес, якого не уникнути, і чому старт у своєму закладі слід починати просто зараз?

Перехідний період: навіщо потрібен?

У воєнний час, як і у звичайний, першим пріоритетом система охорони здоровʼя ставить забезпечення кожного українця медичною допомогою. Водночас треба запобігти самолікуванню людей. 

Однією зі складових такого кроку є обов’язковий процес запуску е-рецептів на антибактеріальні лікарські засоби. Для цього усім аптечним та медичним закладам потрібно підключитися до електронної системи охорони здоровʼя eHealth, використовуючи функціонал медичної інформаційної системи (МІС). Треба придбати необхідну техніку та зробити кваліфіковані електронні підписи – для лікарів, що планують виписувати електронні рецепти. 

Звісно, у період воєнного стану не всі аптеки та клініки можуть підключитися до eHealth, для них є окремі винятки. Та загалом усі медзаклади мають інтегруватися з eHealth. І зокрема це стосується виписування е-рецептів – бо саме за ними з 01.01.2023 будуть відпускатись всі рецептурні ЛЗ.

З 1 січня 2023 року е-рецепти на антибіотики, та й усі рецептурні лікарські засоби, стануть обов’язковими для всіх – а тому й кожен медичний та аптечний заклад має підготуватися до цієї дати. Сам же перехідний період стартуватиме з 1 серпня цього року, за моделлю «Електронний рецепт + паперовий рецепт».

Поєднання електронного і паперового рецептів

Юридична норма про відпуск антибіотиків виключно за рецептом лікаря повертається, а винятком стануть лише тимчасово окуповані території або ті, де ведуться бойові дії. Там, у  випадку критичної ситуації, можна буде відпустити антибіотики лише з паперовим рецептом. Решта ж лікарів, на підконтрольних Україні територіях, у разі призначенні пацієнтові лікарського засобу з категорії “Антибіотики” зобов’язані виписувати пацієнту е-рецепт – а це можливо саме після фіксації результату прийому у системі HELSI. До е-рецепта треба роздрукувати й інформаційну пам’ятку, завірити її підписом та печаткою лікаря. Це усе – за наявності у клініки чи ФОП доступу до eHealth. 

Можливість виписувати е-рецепти виникає після появи на сайті https://ehealth.gov.ua/ інформації про відповідне розширення функцій МІС (наприклад, такою системою є HELSI), що встановлена у медзакладі. Також виписування для е-рецепту та відповідної паперової пам’ятки потрібна відповідна техніка (ПК, принтер) та кваліфікований е-підпис працівника (КЕП).

Отже, лише лікар може призначити необхідний препарат, оцінивши стан здоровʼя пацієнта. Тому й пацієнти не будуть витрачати кошти та час на лікарські засоби, які рекламуються родичами чи по ТБ, але не є потрібними в конкретній ситуації. Механізм призначення ліків за е-рецептом передбачає призначення саме діючої  речовини (МНН), без прив’язки до бренду/торгової марки лікарського засобу. Пацієнт визначатиметься із вибором торгової марки на власний розсуд та відповідно до власного бюджету.

Якщо у лікаря немає можливості виписати е-рецепт, або ж він перебуває на окупованих територіях без підключення до eHealth – можна виписати пацієнту паперовий документ. А фармацевт уже працює саме з ним, відпускаючи антибіотик. 

Як підготуватися аптекам і медзакладам?

Як підготуватися медзакладам? Перехідний період запланований, щоб уникнути перенавантаження системи після старту обов’язкових е-рецептів з січня 2023 року. Тому з 1 серпня 2022 року закладам надається майже пів року, щоб вивчити всі питання, підключитися до потрібних сервісів та провести навчання персоналу. Потрібно буде навчитися всьому: від процесу погашення даних у Реєстрі медичних записів і до того, яку інформацію вносити лікарю в інтерфейсі МІС. Серед іншого, важливо знати, як зареєструвати пацієнта в центральній базі даних, які дані вказувати в паперовій інформаційній довідці, і який термін її дії. 

Окрім самого підключення до медичної інфосистеми та роботи суто з е-рецептом, лікар має і правильно виписувати паперовий рецепт – якщо в закладі немає техможливості працювати з електронним. Також потрібно орієнтуватися у законодавчих умовах – наприклад, чи дозволено це для конкретної клініки, чи лікаря-ФОП. 

Як підготуватися аптечним закладам? Персонал має знати нормативні норми, як вести власний Реєстр, чи потрібен КЕП, як загалом відпускати антибіотик за е-рецептом.   

Важливо, що після завершення перехідного періоду зростуть штрафні санкції за безпідставне призначення рецептурних ЛЗ та відпуску відповідних ЛЗ без рецепту на рівні аптечних закладів.

Підготуватися до впровадження е-рецептів в медзакладах та аптеках можуть експерти Helsi.

Джерело: Helsi


Гарна стаття, чи не так? Поділіться з друзями!

Facebook